perjantai 31. toukokuuta 2013

Toisenlainen tarina – oppimisesta, välittämisestä ja vapaaehtoisuudesta

Olen kuullut ihmisten usein päivittelevän sitä, miten empaattisuus ja toisista ihmisistä välittäminen on vähentynyt yhteiskunnassamme.
 
Elämästä on tullut kiireisempää ja tuntuu usein siltä, että välitetään vain omasta hyvinvoinnista. Keskustelu johtaa usein päivittelyyn siitä, miten yhteisöllisyys on hupeneva luonnonvara yhteiskunnassamme, ja miten asiat olivat ennen paremmin. 

Tämä on toisenlainen tarina. Tämä on tarina siitä, mitä olen kolmen kuukauden opetusharjoitteluni aikana HelsinkiMissiossa oppinut toisista ihmisistä, välittämisestä ja vapaaehtoistoiminnasta. 

On ollut sanoinkuvaamattoman mieletön kokemus saada olla osana Pelastakaa Sukupolvi -hanketta, ja päästä näkemään se valtava harppaus, mikä hankkeessa on tänä keväänä tapahtunut. Uusia mentoreita on tänä keväänä valmistunut 19 ja ensimmäiset mentorisuhteet ovat käynnistyneet. Tuntuu hienolta, että mentorit ovat päässeet aloittamaan toimintansa perheiden tukena. He ovat perheiden arjessa apuna; kuuntelijana, ylimääräisenä käsiparina, vertaisena kulkijana. Nämä hankkeen ottamat suuret, käytännön kentän ”ensiaskeleet” ovat tehneet minun lähtemättömän vaikutuksen.

Sitten takaisin tarinaan. Tässä tarinassa allekirjoittanut on saanut huomata, miten valtava halu ihmisillä on auttaa ja miten aidosti lähimmäisen rakkaus on läsnä jokapäiväisessä elämässämme. 

Perheiden tueksi hakeutuneet vapaaehtoiset ovat aivan tavallisia, toinen toistaan valloittavampia persoonia, ainutlaatuisia jokainen omalla tavallaan. He ovat nuoria, vanhoja, opiskelijoita, eläkeläisiä, äitejä, isejä ja paljon muuta. He ovat erilaisia, mutta heitä kaikkia yhdistää vahva tahto auttaa. Heillä on myös aikaa. Tai oikeastaan ei heillä ole aikaa yhtään sen enempää kuin kenelläkään muullakaan. He kuitenkin haluavat antaa ajastaan pienen palasen apua tarvitsevan ihmisen kohtaamiseen ja vierellä kulkemiseen. Kolmen kuukauden aikana olen kohdannut suuren joukon ihmisiä, jotka haluavat auttaa muita. Tämän jälkeen en voi yhtyä enää keskusteluun siitä, miten yhteisöllisyys tai empaattisuus olisi kadonnut tai vähentynyt.  

Tässä tarinassa opetusharjoittelija on äärimmäisen vaikuttunut ja ehkä myös vähän hämmästynyt kaikesta siitä hyvästä, mitä on opetusharjoittelunsa aikana nähnyt, kuullut ja kokenut. Ja mikä parasta: tämä tarina on tosi.


Tiia Blomberg
työharjoittelija, 
Pelastakaa sukupolvi -hanke
HelsinkiMisso

4 kommenttia:

  1. mikä ihana maailmassa elämme , en silti epäile tätä loitsu pyörän miten hän sen teki !
    Oma suu on täynnä todistuksen , Am oana mieheni lähtikotiin kaksi vuotta Etelä-Afrikkaanturisti, hän tarkoittiprostituoitu ja hän oli lumota jonkatyttö mieheni tahdo tulla takaisin kotiin , itken yötä päivää näköinen kuka auttaa minua , olen lukenutuutisia paperia noinvoimakas loitsu pyörän nimeltään tohtori okojie ja otin yhteyttäloitsu pyörän auttaa minua saamaan rakastajani takaisin minulle ja hän pyytää minua ei tarvitse huolehtia siitä , ettäjumalat taistelemme minulle .. hän kertoi minulle puolivälissä yöllä , kun kaikkihenki on levossa hän loitsun yhdistää rakastajani takaisin minulle . ja hän teki alle 3 päivää mieheni tuli takaisin minulle ja alkoi itkeä , että minun pitäisi varten antaa hänelle anteeksi , i, m niin onnellinen , mitä tämä loitsu pyörän teki
    minä ja mieheni .. yhteystiedon hänen sähköpostiosoitteensa drokojiehealinghome@gmail.com onparas loitsu pyörän koko villi maailma . hän on specialiesed ratkaisemaan muita ongelmia, kutenseuraavat :
    ( 1 ) Jos haluat ex takaisin .
    ( 2 ) Jos sinulla on aina pahoja unia .
    ( 3 ) Haluat edistettävä omassa toimistossa .
    ( 4 ) Haluat naiset / miehet juosta jälkeen .
    ( 5 ) Jos haluatlapsen .
    ( 6 ) Jos tarvitset taloudellista tukea .
    ( 7 ) Jos haluatparanna HIV AIDS
    yhteyttä häneen nyt välitöntä ratkaisua oman
    ongelmia Drokojiehealinghome@gmail.com
    kiitos

    VastaaPoista
  2. Hei kaikille, tämä vuosi on minulle niin hyvä. Olen Aila Korhonen Etelä-Suomen Hämeenlinnasta, olen ollut naimisissa 6 vuotta ilman itkevää vauvaa avioliittokodissani, mikä sai mieheni erottamaan minut. Tämän vuoden alussa näin todistuksen tohtori Odiasta siitä, kuinka hän on auttanut naisia palauttamaan kadonneen rakkauden ja raskauttamaan heitä, joten otin yhteyttä häneen ja sanon nyt mielelläni, että tohtori Odia auttoi minua tuomaan mieheni takaisin hänen ihmeellisillä voimillaan ja auttoi minua raskaaksi miehelleni. Olen nyt 8 kuukautta raskaana poikavauvan kanssa. Olen kutsunut suurta juhlaa, olen niin onnellinen, että siksi kirjoitin tämän todistuksen kertoakseni kaikille täällä Odia hyvästä työstä. Voit ottaa yhteyttä häneen nyt, jos avioliitossa on ongelmia, hän voi auttaa sinua aivan kuten hän oli tehnyt minulle. Alla on yksityiskohdat, joita käytin ottaessani yhteyttä Odiaan. Sähköposti: odiasolutioncenter@gmail.com WhatsApp: +2348107381533

    VastaaPoista
  3. Nimeni on Anna Yhdysvalloista, rakastajani on palannut tohtori Ehimenin suurella avulla. Hän auttoi minua saamaan loitsun, joka toi hänet takaisin sylilleni vain kahdessa päivässä. Rakastajani jätti minulle virallisen ilmoituksen, ja nyt hän on palannut, haluan vielä kerran kiittää tohtori Ehimeniä hänen upeasta loitsustaan, olen nyt onnellinen nainen. Voit ottaa yhteyttä Whatsappin suurempaan oikeinkirjoittajaan soittamalla numeroon +1 (260) 218-3592 tai sähköpostitse osoitteeseen drehimen710@gmail.com

    VastaaPoista
  4. Tomme minibankkort
    Vet du at du kan hacke hvilken som helst minibank!

    Vi har spesialprogrammerte minibankkort som kan brukes til å hacke en hvilken som helst minibank. Disse minibankortene kan brukes til å ta ut kontanter i minibanken eller sveipe, butikker og utsalgssteder. Vi selger disse kortene til alle våre kunder og interesserte kjøpere over hele verden, kortene har en daglig uttaksgrense på 5000 i minibank og opptil 100.000 forbruksgrenser i butikkene. Vi tilbyr også følgende tjenester:
    1) VESTLIGE UNIONOVERFØRINGER / PENGEGRAMOVERFØRING
    2) BANKER PÅLOGGINGER
    3) BANKOVERFØRINGER
    4) CRYPTOCURRENCY MINING
    5) KJØP AV GAVEKORT
    6) LADING AV REGNSKAPER
    7) WALMART-OVERFØRINGER
    8) BITCOIN-INVESTERINGER
    9) FJERNELSE AV NAVN FRA DEBITRETTELSE OG STRAFFREGISTRERING
    10) BANKHACKING

    Å bli velstående og leve livsstilen til de rike og berømte er drømmen til mange mennesker. Og mens de fleste går på jobb eller søker andre etiske metoder for å tjene penger online.
    Den tomme minibanken tar ut penger fra alle minibanker, og det er ikke noe navn på den fordi den er tom, bare PIN-koden din vil være på den, den kan ikke spores, og nå har jeg penger til forretninger, shopping og nok penger til at jeg og familien min kan lev videre.
    PROGRAMMERT blankt minibankort som er i stand til å hacke inn på hvilken som helst minibank, hvor som helst i verden.
    Kontaktperson: Prof Alexander Castro
    E-post: atmservices44@aol.com
    E-post: atmservices44@yahoo.com

    VastaaPoista